Tuesday, November 22, 2011

:: CemPaKa ::



assalammualaikum ...

salam hari selasa.. kenak topik aku ari tok nama nya klasik eh.... Bunga Cempaka...

sepanjang hidup aku... aku sik pernah nangga bunga tok. masa aku school dolok, ada lah rumah sukan.. ada la nama cempaka tapi aku sendiri sik pernah nangga... nak dijadikan cerita.. masa aku pindah ke rumah aku lah.. arwah pernah madah cam tok... kita tanam jak bunga2 yang harum di keliling umah k. kelak mintak tolong bapak nanam kan... sebab bapak aku ada banyak koleksi bunga2 yang aku sendiri sik tauk tapi nang bau nya harum lah... 

so..... di depan umah aku masa tok ada pokok bunga kemuning, kenanga, melur and cempaka.... duhal bunga cempaka tok macam pokok oooo... yang mengeluarkan bunga.. appu... lambat ceta aku tok eh... nya macam pokok bunga kenanga juak eh... cuma pokok kemboja jak aku belum tanam.. mak aku sik suka aku nanam pokok bunga kemboja dalam kawasan rumah aku... yala aku jeles nangga ada segek rumah depan rumah aku... kira rumah kampung, di depan rumah nya ada pokok bunga kemboja.. ari2 aku nangga bah.. dah nama bunga kesukaan kan...

jadi, berbalik pada kesah bunga cempaka... masa aku anta suci ke rumah mak bapak aku... as usual lah bapak aku pun activiti setiap pagi since pencen... berkebun n ngatur bunga2 di halaman rumah... nasib bait suci dah ku mandi kan... so... bila suci dah nangga pak neknya.. lalu la aku tok sik la dduli nya.. siap madah.. bye mie.. love biu.. 

masa aku nereverse keta ku.. tiba2 bapak ku nunggah.. 

bapak : Nah... engkah ko dalam keta...
aku    : apa tok... pelik jak rupa tp wangi...
bapak : yah... berapa dah umur ko sik tauk ya bunga apa....

Aku blur la sebab tiba2 umur disebut....

aku    : memang la umur dah nak masuk *tut*.. tp still.. bunga apa tok?
bapak : yala bunga cempaka nama nya....
aku    : ooo.... ney la tauk.. kitak pun baruk madah.. :P
bapak : huh! suci.. jangan jadi kedak mak ko tok.. lamak2 tok besar ada pokok tok depan rumah, sik nya tauk ya bunga cempaka...  

sambil nangga suci yang masa ya tengah senyum....

aku    : dengar ya suci... kelak mama ngajar kitak dari awal k.. sik la umur dah kedak umur   mama baru tauk apa bunga cempaka sebab pak nek baruk madah.. :P

yah... servis baik punya aku berik dengan bapak aku....
lalu kenak jeling bapak aku awal pagi eh... :P

suka bah nak bergurau senda dengan bapak awal pagi. aku tauk nama bunga cempaka tapi sik pernah nangga live bah... appu... dolok jika kakar hal bunga.. aku cuma tauk rose sahaja.. yerdehh... muntah lok.. hahahaha... 

bapak aku ada nanam sepokok bunga cempaka tapi agik maseh angkat dara bah.. belum ngeluar bunga.. jadi.. aku belum la tauk... so.. aku embak la ke opis ku tek sebab aku sik mauk tinggalkan dalam kereta kerana kereta aku dah berbau bunga jasmine... 

padah la dengan staff aku.. kitak orang pernah nangga sik bunga cempaka... serentak 3 orang staff aku dengan sorang trainee aku madah.. pernah!

huh!

lalu tergamam la aku sebab aku jak yang baruk tauk... mencik ahhhh....
 
ya ajak lah aku nak madah... :) kesah bunga cempaka....

i miss my little suci yang mcm gambar di atas ini... kinek tok ney ada lagik muka macam ya... 

okla... aku nak nyambung polah kerja lok, baru tenang asa ati.. 

4 comments:

Cho Cho said...

sist..kmk pun xtauk juak nama2 bunga tok lok..bunga yg mek tauk morning glory (sebab bpak mek nanam rah gate umah), bunga rose, bunga teratai, bunga raya, bunga kertas..jak mek tauk kot..hihihi

KemBhoJha said...

Chocho

yala kan... tp kinek tok kmk start to nak belajar lah tauk nama bunga klasik2 tok.. kelak sik pasal2 kenak 'tembak' anak bila nya dah besar.. huhuhu... :)

mr_abs said...

kiut aie. mek suka anak pompuan. kiut ada jak. :)

KemBhoJha said...

aikh.. terima kasih.... :)