Thursday, May 2, 2013

:: Aktiviti @ Hari Pekerja ::



Aktiviti @ Hari Pekerja

Yala dirasa aku masa tok. Semua sakit. Sebab dah lamak dah sik berkecimpung dalam bercucuk tanam and nyusun bunga2 yang ada di keliling rumah... (selama tok bapak ku tolong nangga semua)...
since aku kerja kat tempat baru tok. minat aku nak ke tanah ya lalu hilang bah... sampey mak aku ngerepak ari-ari ya... kenak aku dah stop bercucuk tanam. Wah...

so, since yesterday cuti and masa cik chee tido petang.. aku ambik la peluang untuk mengemas semua pasu2 bungaku and mula bercucuk tanam... menyemai biji benih baru... untuk sayur petola and kacang botol.

Hrmmmm bila ku madah dengan mak ku.. yah! senyum terus member. Appu....sabar jak la....

aku nak story mory segek ceta tok. Kisah dengki aku la. yah.. ayat. masa aku baruk pindah ke rumah aku tok. mak ku berik aku sepasu pokok bunga kemuning. dah masuk 4 tahun umur cik chee aku.. makna nya dah masuk 4 tahun juak la aku diam kat rumah aku.

nak dijdikan kesah kenak aku dengki tek. Ada satu malam ya, aku pg rumah adik ku, adik ku tok laki. nya berbini terus beli rumah n diam kedirik. so, malam ya aku ngabas nya and aku terkejut nangga pokok bunga kemuning nya lebah jak bunga and tinggi jak dirik. dah ya wangi eh.... yah! tiba2 aku cemburu.

Bila ku tanya seney nya dapat pokok ya.. nya madah mak berik masa pindah sia. okay.. ya tanda nya mak aku adil la nak. aku tanya la dengan adik aku... camney nya polah pokok nya tinggi dua kali ganda dari nok dijaga aku sbb aku dolok diam setahun awal dari nya bah...

duhal..... nya madah... mun nya sik mauk besar, ko beli la pasu bunga ya besar skit... dapat akar nya bernafas... duhalllllll......

dari sehari ke sehari aku nak beli pasu bunga ... sekali marek aku nang kuar mauk pg belli pasu and tanah skali... yah... terkial2 aku sorang nukar pasu nya eh.... ya ampun... nang padat jak akar pokok ya... tedah...
dah ku tukar dah... and terus cabut rumput and aku nak nambah tanah rah batas sayur ku... dapat ku nanam sayur baru nak? hehehehe....

ya ajak aku nak ceta pasal dengki aku tek. sempat aku berloyar dengan Pokok Bunga ku tok supaya nya dapat hidup sehat lekak aku nukar 'rumah' nya. apa tek aku nangga dokumentari dari korea tok, nya hari2 cakap dengan pokok kelapa nya... selama tok mcm sik sehat jak rupa.. bila nya kakar dengan pokok ya.. lalu sehat. well... kita tunggu dan lihat kay.



No comments: